Optimaliseer slimme Shopping-campagnes.

Met slimme Shopping-campagnes kun je profiteren van wat de zoekmachine marketing automatisering van Google voor je doet. Hierdoor heb je meer tijd voor het optimaliseren van campagnes. Maar hoe optimaliseer je deze geautomatiseerde campagnes? Een belangrijke methode is om het verkeer voor Smart Shopping-campagnes te optimaliseren. door ROAS-doelen aan te passen. Door voorspellende inzichten over winstmarge toe te voegen aan de bod simulator van Google, kunt je zien welke target voor je het beste resultaat oplevert qua omzet en marge. De methode die je gebruikt is de (profit) buckets-methode. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je het verkeer beter kunt beheren door de zoekmachine marketing doelen aan te passen in combinatie met de bod simulator met behulp van deze methode.

Wat is een POAS-doel?

Met een doel voor winst op advertentie- uitgaven ( POAS ) kijk je naar de winstgevendheid van jouw advertenties, in tegenstelling tot een doelstelling voor rendement op advertentie-uitgaven (ROAS), waarbij je kijkt naar de soms ‘misleidende’ inkomsten uit advertenties. We noemen dit misleidend omdat je op omzet best goed kunt presteren, maar uiteindelijk verlies kunt lijden.

ROAS versus POAS

Als je de ROAS- en POAS-resultaten in het bovenstaande rekenvoorbeeld bekijkt, heeft je mogelijk advertentie B gestopt op basis van ROAS. Dat zou een goede keuze zijn als je naar verkopen kijkt, maar als je naar de winstgevendheid van de advertenties kijkt, ziet je dat advertentie B (POAS> 100%) advertentie A wint. POAS <100%, in het geval van advertentie A, betekent dat de brutomarge lager is dan de kosten van jouw advertenties en dat je dus verlies maakt. POAS> 100% betekent daarentegen dat je winst maakt.

Bucket = slimme Shopping-campagne

Google raadt aan om slimme Shopping-campagnes te maken op basis van het margepercentage. Voor producten met een laag marge% wil je immers minder bieden (of: een hoger ROAS-doel stellen) dan voor producten met een hoog marge%.

Buckets voor campagnes in het zoeknetwerk

Buckets kunnen ook worden gebruikt voor zoekmachine marketing campagnes in het zoeknetwerk, maar niet per product maar per trefwoord. In plaats van producten te classificeren op basis van brutomarge%, kun je ook de brutomarge% voor elk zoekwoord bepalen en zo de bucketclassificatie maken. Voor elke bucket wordt vervolgens een ROAS-doel ingesteld.