Eigenaarschap aan leerlingen leren, hoe doe je dat.

Eigenaarschap leerlingen

Eigenaarschap van leerlingen is iets heel belangrijk om te leren voor jongeren. Ze moeten leren verantwoordelijkheid voor hun acties te nemen. Dit kunnen ze het best al in school leren. Vroeger moesten leerlingen in de les zitten en luisteren. Vandaag is de rol die van hun verlangt wordt veel actiever. En dat is ook goed zo. Door leerlingen meer verantwoordelijkheid te geven over hun leerproces, kan namelijk de intrinsieke motivatie van leerlingen toenemen. Zo leren ze niet alleen eigenaarschap, maar verbeteren hun leerprestaties ook. In deze blog licht ik 3 methoden toe, waarmee je de leerling eigenaarschap kunt vergroten.

Verbeterbord

Met een verbeterbord in de klas leren leerlingen om zelf hun eigen leerproces te controleren. Op dit bord staan hun doelen en verbeterpunten waaraan ze elke dag gaan werken. Komen er nieuwe doelen of verbeterpunten bij worden deze er uiteraard bijgezet. Met dit bord voeren de leerlingen dan een soort gesprek. Iedereen kan zien waar de anderen aan toe zijn en kunnen hun hulp aanbieden of aannemen.

Feedback

Met de hulp van feedback kan de betrokkenheid ook vergroot worden in de les. Je kunt de leerlingen bijvoorbeeld wekelijks om feedback vragen. Zo leren ze hun eigen mening te uiten en dat hun mening hun omgeving kan veranderen.

Leerlingarena

In een leerlingarena, nodigt de leraar meerdere studenten van verschillende klassen uit om hun mening te geven en enkele vragen te beantwoorden. In deze arena krijgen de leerlingen de kans te zeggen wat ze over het onderwijs denken. De leraar moet tijdens dit gesprek vooral luisteren. Het is ook belangrijk om de leerlingen na het gesprek feedback te geven en te tonen wat je gaat verbeteren. Ook zo zien ze dat zij verandering kunnen brengen.

Met deze methoden leren de leerlingen niet alleen eigenaarschap, het helpt ook bij het verbeteren van lessen.